Aktiviteter

Frågor om aktiviteter: owe.wetterberg@gmail.com – Anmäl Er i god tid, och tag gärna med en vän eller bekant så att fler upptäcker vår förening. Välkomna! Aktiviteterna sker i samarbete med studieförbundet Sensus.

Nu är programmet för hösten 2020 klart.
Visningar av Spökslottet och Musikaliska akademien är fortfarande inställda på grund av corona-pandmin. Tidpunkt kommer att anges senare.

Program för hösten 2020

Promenad på Blasieholmen 3 september

Stockholmshistorikern Johan Haage berättar om Blasieholmen, en gammal ö som en gång skildes från Norrmalm genom Näckströmmen. På 1600-talet byggdes en rad påkostade palats här. Bara det Bååtska återstår men Blasieholmen har ändå ansetts som en förnäm stadsdel med stora våningar. Hamnverksamhet finns här sedan många hundra år. Den yttre delen med tullhuset från 1876 är den sista något så när bevarade hamnmiljön i innerstaden. På 1960-talet hotades holmen av en sexfilig motorled och för några år sedan av Nobelbyggnaden med en volym och utformning lika främmande för trakten som en motorled. Ulf Johannisson ger inside-glimtar om hur det gick till när hembygdsrörelsen m fl stoppande Nobelbygget.
Tid: 3 september kl 17.30
Samling: Vid Molins fontän mitt i Kungsträdgården.
Anmälan till ulfjohannisson1@gmail.com
Avgift betalas på plats, medlemmar 80 kr, icke-medlemmar 100 kr.

Promenad i Röda bergen 27 september

Gott liv i vacker välplanerad stadsdel – ett föredöme
Claes Stenestad berättar om livet i den fina stadelen där han är uppväxt. Ordföranden Ulf Johannisson berättar om principer i Per O. Hallmans stadsplanering och arkitektur som lade grunden till områdets trivsel och attraktivitet. Dessa principer från 1920-talet skulle kunna tillämpas vid den förestående omgörningen av Södra Sabbatsbergsområdet.
Tid: 27 september kl 15.00
Samling: Vid Solvändan, Vikingagatan 29.
Anmälan till ulfjohannisson1@gmail.com
Avgift medlemmar 80 kr, icke-medlemmar 100 kr. Betalning på plats eller till PG 4901522-5, ange namnbetalas till på plats.

Torghandeln i Stockholm 24 oktober

Fil Doktor Christina Nordin berättar om hur torghandeln i Stockholm har utvecklats ända sedan medeltiden. Hon belyser utvecklingen för varje torg inom malmarna. En spännande historia! Många av oss har handlat på de flesta! Dr. Nordin redovisar sina utforskningar i sin bok som hon erbjuder efter mötet.
Tid: 24 oktober kl.15.00.
Plats: Birkagården Karlbergsvägen 86B
Anmälan: till Owe Wetterberg, owe.wetterberg@gmail.com
Avgift: 50 kr. Betalning kontant på plats eller till PG 4901522, ange namn. Kaffe och bulle serveras.

Julfest och föredrag 30 november

Vi erbjuder er ett trevligt samkväm med kaffe och dopp, pepparkakor, glögg. Ämnet för föredraget kommer att anges senare.
Tid: 30 november ankomst 17.30-18.00.
Plats: Birkagården Karlbergsvägen 86B.
Anmälan: till Owe Wetterberg, owe.wetterberg@gmail.com
Avgift: 70 kr. Betalas kontant på plats eller till PG 4901522-5, ange namn.

Uppskjutna visningar

Uppskjutet: Spökslottet med konstsamling

Spökslottet sett ifrån Drottninggatan

Visning av Schefflerska Palatset, en malmgård från ca år 1700, sedan 1830-talet också känt som Spökslottet. Här finns Stockholms Universitets finns konstsamling med inhemskt och utländskt måleri från 15- 1800-tal med verk av bl a Alexander Roslin, Elias Martin och Pieter Bruegel samt glaskonst från Orrefors.
Ca 1,5 timme.
Adress: Drottninggatan 116 i Stockholm.
Anmälan (när visningsdatum föreligger) genom betalning av avgift till PG 490 15 22–5. Medlemmar i en hembygdsförening 170 kr, icke medlemmar 200 kr. OBS ange för- och efternamn! Lista med för- och efternamn krävs av arrangören. Visningskostnaden är hög p g a behov av personal för säkerheten kring den dyrbara samlingen. Byggnaden är inte anpassad för rullstol. Arrangemanget sker i samarbete med studieförbundet Sensus.

Uppskjutet: Kgl Musikaliska Akademien

Vi får förutom den vackra konsertsalen i den praktfulla byggnaden från 1878 se tjusiga rum och salar med porträtt av stora stjärnor som Jenny Lind och Christina Nilsson.
Numera är det Länsmusiken i Stockholm som driver denna, Sveriges konsertscen med Blåsarsymfonikerna.
Plats: Nybrokajen 11. Anmälan (när datum har fastställts) genom betalning av avgift till PG 4901522-5, medlemmar 50 kr och icke medlemmar 80 kr. Ange namn och KMA.

Genomförda aktiviteter i februari och mars

Torsdag 13 februari Seminarium: Vår röst i het debatt om byggandet i innerstaden – lockade 34 deltagare, stort engagemang och fortsättning följer

Presentation av hur det byggs mm och borde byggas m h t vår kulturmiljö. Diskussion. Seminarieledare Ulf Johannisson. Se filmen som visades i början av seminariet http://ulfjohannisson.se/stadsbyggnadsblogg/ Stockholm kan byggas vackert i kolumnen till höger, längst upp, klicka på symbolen för fullskärm längst t h.

• Film, bilder och analyser om stadsplanering, byggande, parker mm på Norrmalm och Östermalm de senaste 15 åren – tyvärr med brister i hänsyn till kulturmiljö och skenande bostadsrättspriser.
  • Varför blev det så? Presentation inkl. kort resumé av arkitekt Ola Anderssons föreläsning om detta på mötet den 9 december. Och varför lyckades man så bra under andra perioder?
  • Presentation av vad som är på gång nu som vi kan ha synpunkter på. Vi diskuterar och prioriterar vad som är viktigt för att värna och utveckla trivsel och skönhet i vår hembygd.

Tisdag 3 mars kl. 18 Visning av Observatoriet – lockade 24 deltagare, intressanta föredrag

• Amatörastronomen Nils-Erik Olsson berättar om Observatoriets och astronomins historia.
  • Se https://www.expressen.se/nyheter/i-natt-kan-du-se-fuglesang/
  • Ordföranden i Vänföreningen till Fuglesang Space Center Peder Jonson berättar om arbetet för att skapa ett Space Center i Stockholm, rymdupptäkternas betydelse för oss på jorden, mm.
  • Vi får titta på himlavalvet i nya superkikaren! – med reservation för att det kan bli mulet
  • Vi har fokus på både gamla och framtida minnen i staden!
  • Aktiviteten var gratis

Söndag 15 mars kl. 16 Årsmöte

Det bjuds på kaffe/te och bullar/vetebröd. Efter ett kort möte med formaliteter berättar teatervetare Henrik Scheutz om Vasateatern, om legender som Albert Ranft, Anna Norrie, Gösta Ekman och Karl Gerhard.  Plats: Birkagården, Karlbergsvägen 86 B.