Aktiviteter

Frågor om aktiviteter: owe.wetterberg@gmail.com – Anmäl Er i god tid, och tag gärna med en vän eller bekant så att fler upptäcker vår förening. Aktiviteterna sker i samarbete med studieförbundet Sensus.

Ännu en visning under våren 2022!

16 juni kl 14-16 Medeltidsmuseets guide visar museet och tar oss med till utvalda platser i Gamla stan – en unik visning!

Visningen av museet ger inblickar i livet på medeltiden och där finns en del av Gustav Vasas stadsmur från 1530 bevarad.  Hur var stadsbilden då, hur utvecklads den under århundradena och hur kan vi se det i dag? Vandringen avslutas i Svartbrödraklostrets källare från 1300-talet.

Vandringen till utvalda platser ger historien. Vi får veta hur stadsbilden var på medeltiden, hur den har utvecklats under århundradena och hur vi kan se spåren av historien i dag. Vandringen avslutas i Svartbrödraklostrets källare från 1300-talet.

Mer än en vanlig Gamla stan-vandring! Och Medeltidsmuseet är uppsagt av Riksdagen och måste stänga nästa år, så passa på.

Vi får vara högst 30 personer, så anmäl dig så snart du kan. Anmälan sker genom att du betalar avgiften för visningen.

Vi ses i museets entré. Kom dit senast kl. 13.45 så att vi kan pricka av dig i deltagarlistan!

Avgift 90:- för medlemmar och 120:- för icke medlemmar . Betala med Swish 1235297502. Om du betalar via PG 4901522-5 ber vi dig ange namn och maila kassör Margita Jacobsson margita@pharmaxy.se. Om du inte är medlem kan du också betala medlemsavgiften 150 kr på båda sätten.

Visning av Norra Real 7 april uppskattades mycket av över 30 deltagare

Skolan invigdes 1890, och fungerade länge som Högre Allmänt Läroverk för gossar å Norrmalm, 1961 fick även flickor göra sitt intåg i skolan. Professorn i arkitektur Magnus Silverhielm höll föredrag om skolans historia. Vi startade i den fantastiska aulan och blev sedan guidade runt i lokalerna. Magnus Silverhielm tog själv studenten i Norr Real år 1964. Meddela Owe om du tänker komma owe.wetterberg@gmail.com

Avgift 80:- för medlemmar och 100:- för icke medlemmar samt att vi ger rabatt för de som samtidigt väljer att bli medlemmar i föreningen, de betalar 200:-. Medlemsavgiften är annars 150 kr. Betalning på plats (Swish 1235297502) eller till PG 4901522-5, ange namn.

Hösten 2022

Musikaliska Akademien

Föredrag om Torghandeln i Stockholm.

Fil Doktor Christina Nordin berättar om hur torghandeln i Stockholm har utvecklats ända sedan medeltiden. Hon belyser utvecklingen för varje torg inom malmarna. En spännande historia! Många av oss har handlat på de flesta! Dr. Nordin redovisar sina utforskningar i sin bok som hon erbjuder efter mötet.

2021 genomförde vi uppskattad vandring i City

den 16 september med föredrag om Stockholms central och dess utveckling, samt kommande överdäckning av spåren.

Genomförda aktiviteter 2020

Promenad i Röda bergen 27 september

Gott liv i vacker välplanerad stadsdel – ett föredöme
Claes Stenestad berättar om livet i den fina stadelen där han är uppväxt. Ordföranden Ulf Johannisson berättar om principer i Per O. Hallmans stadsplanering och arkitektur som lade grunden till områdets trivsel och attraktivitet. Dessa principer från 1920-talet skulle kunna tillämpas vid den förestående omgörningen av Södra Sabbatsbergsområdet.
Tid: 27 september kl 15.00 Samling: Vid Solvändan, Vikingagatan 29. Anmälan till ulfjohannisson1@gmail.com
Avgift medlemmar 80 kr, icke-medlemmar 100 kr. Betalning på plats eller till PG 4901522-5, ange namn betalas till på plats.

Promenad på Blasieholmen 3 september

Stockholmshistorikern Johan Haage berättar om Blasieholmen, en gammal ö som en gång skildes från Norrmalm genom Näckströmmen. På 1600-talet byggdes en rad påkostade palats här. Bara det Bååtska återstår men Blasieholmen har ändå ansetts som en förnäm stadsdel med stora våningar. Hamnverksamhet finns här sedan många hundra år. Den yttre delen med tullhuset från 1876 är den sista något så när bevarade hamnmiljön i innerstaden. På 1960-talet hotades holmen av en sexfilig motorled och för några år sedan av Nobelbyggnaden med en volym och utformning lika främmande för trakten som en motorled. Ulf Johannisson ger inside-glimtar om hur det gick till när hembygdsrörelsen m fl stoppande Nobelbygget.
Tid: 3 september kl 17.30 Samling: Vid Molins fontän mitt i Kungsträdgården. Anmälan till ulfjohannisson1@gmail.com
Avgift betalas på plats, medlemmar 80 kr, icke-medlemmar 100 kr.

Torsdag 13 februari Seminarium: Vår röst i het debatt om byggandet i innerstaden – lockade 34 deltagare, stort engagemang och fortsättning följer

Presentation av hur det byggs mm och borde byggas m h t vår kulturmiljö. Diskussion. Seminarieledare Ulf Johannisson. Se filmen som visades i början av seminariet http://ulfjohannisson.se/stadsbyggnadsblogg/ Stockholm kan byggas vackert i kolumnen till höger, längst upp, klicka på symbolen för fullskärm längst t h.

• Film, bilder och analyser om stadsplanering, byggande, parker mm på Norrmalm och Östermalm de senaste 15 åren – tyvärr med brister i hänsyn till kulturmiljö och skenande bostadsrättspriser. Varför blev det så? Presentation inkl. kort resumé av arkitekt Ola Anderssons föreläsning om detta på mötet den 9 december. Och varför lyckades man så bra under andra perioder?
  • Presentation av vad som är på gång. Vi diskuterar vad som är viktigt för att värna och utveckla trivsel och skönhet i vår hembygd.

Tisdag 3 mars kl. 18 Visning av Observatoriet – lockade 24 deltagare, intressanta föredrag

• Amatörastronomen Nils-Erik Olsson berättar om Observatoriets och astronomins historia.
  • Se https://www.expressen.se/nyheter/i-natt-kan-du-se-fuglesang/ Ordföranden i Vänföreningen till Fuglesang Space Center Peder Jonson berättar om arbetet för att skapa ett Space Center i Stockholm, rymdupptäkternas betydelse för oss på jorden, mm.