22 september 2022 Arkitekt Kjell Forshed

Vackra och funktionella hus till en kostnad som folk har råd med

Arkitekten Kjell Forshed har under ett långt yrkesliv från miljonprogrammens tid till dags dato varit verksam som praktiserande arkitekt och arbetat med stadsbyggande och bostäder. I föredraget visar han egna projekt ritade under olika tider och förutsättningar, en livsresa som nu också finns utgiven i boken ”Att vara sin formel trogen” – vackra och funktionella hus till en kostnad som folk har råd med.

Avgift 100 kr för medlemmar och 150 kr för icke medlemmar i Norrmalms hembygdsförening – ta med en vän! Anmäl dig genom att betala med Swish 1235297502 – eller via PG 4901522-5 och ange då namn och maila kassör Margita Jacobsson margita@pharmaxy.se

Tid och plats: 22 september kl. 18 på Birkagården, Karlbergsvägen 86 B. Buss 72 från Odenplan kl. 17.40 tar 5 minuter och stannar alldeles intill.

Tidigare visningar

6 juni 2022 Visning av Medeltidsmuseet och utvalda platser i Gamla stan fick många deltagare

Visningen av museet gav inblickar i livet på medeltiden. Hur var stadsbilden då, hur utvecklads den under århundradena och hur kan vi se det i dag? Vandringen avslutas i Svartbrödraklostrets källare från 1300-talet. Vi fick veta hur stadsbilden var på medeltiden, hur den har utvecklats under århundradena och hur vi kan se spåren av historien i dag. Vandringen avslutades i Svartbrödraklostrets källare från 1300-talet.

Visning av Norra Real 7 april uppskattades mycket av över 30 deltagare

Skolan invigdes 1890, och fungerade länge som Högre Allmänt Läroverk för gossar å Norrmalm, 1961 fick även flickor göra sitt intåg i skolan. Professorn i arkitektur Magnus Silverhielm höll föredrag om skolans historia. Vi startade i den fantastiska aulan och blev sedan guidade runt i lokalerna. Magnus Silverhielm tog själv studenten i Norr Real år 1964. Meddela Owe om du tänker komma owe.wetterberg@gmail.com

Avgift 80:- för medlemmar och 100:- för icke medlemmar samt att vi ger rabatt för de som samtidigt väljer att bli medlemmar i föreningen, de betalar 200:-. Medlemsavgiften är annars 150 kr. Betalning på plats (Swish 1235297502) eller till PG 4901522-5, ange namn.

6 september 2021 genomförde vi uppskattad vandring i City

med föredrag om Stockholms central och dess utveckling, samt kommande överdäckning av spåren, där föreningen föreslår en grön stadsdel med arkitektur som i gamla Klara. Samråd 2023.

Promenad i Röda bergen 27 september 2020

Gott liv i vacker välplanerad stadsdel – ett föredöme
Claes Stenestad berättar om livet i den fina stadelen där han är uppväxt. Ordföranden Ulf Johannisson berättar om principer i Per O. Hallmans stadsplanering och arkitektur som lade grunden till områdets trivsel och attraktivitet. Dessa principer från 1920-talet skulle kunna tillämpas vid den förestående omgörningen av Södra Sabbatsbergsområdet.
Tid: 27 september kl 15.00 Samling: Vid Solvändan, Vikingagatan 29. Anmälan till ulfjohannisson1@gmail.com
Avgift medlemmar 80 kr, icke-medlemmar 100 kr. Betalning på plats eller till PG 4901522-5, ange namn betalas till på plats.

Promenad på Blasieholmen 3 september 2020

Stockholmshistorikern Johan Haage berättar om Blasieholmen, en gammal ö som en gång skildes från Norrmalm genom Näckströmmen. På 1600-talet byggdes en rad påkostade palats här. Bara det Bååtska återstår men Blasieholmen har ändå ansetts som en förnäm stadsdel med stora våningar. Hamnverksamhet finns här sedan många hundra år. Den yttre delen med tullhuset från 1876 är den sista något så när bevarade hamnmiljön i innerstaden.  Ulf Johannisson gav inside-glimtar om hur det gick till när hembygdsrörelsen m fl stoppande Nobelbygget.

Torsdag 13 februari Seminarium: Vår röst i het debatt om byggandet i innerstaden – lockade 34 deltagare, stort engagemang och fortsättning följer

Presentation av hur det byggs mm och borde byggas m h t vår kulturmiljö. Diskussion. Seminarieledare Ulf Johannisson. Se filmen som visades i början av seminariet http://ulfjohannisson.se/stadsbyggnadsblogg/ Stockholm kan byggas vackert i kolumnen till höger, längst upp, klicka på symbolen för fullskärm längst t h.

• Film, bilder och analyser om stadsplanering, byggande, parker mm på Norrmalm och Östermalm de senaste 15 åren – tyvärr med brister i hänsyn till kulturmiljö och skenande bostadsrättspriser. Varför blev det så? Presentation inkl. kort resumé av arkitekt Ola Anderssons föreläsning om detta på mötet den 9 december. Och varför lyckades man så bra under andra perioder?
  • Presentation av vad som är på gång. Vi diskuterar vad som är viktigt för att värna och utveckla trivsel och skönhet i vår hembygd.

Tisdag 3 mars kl. 18 Visning av Observatoriet – lockade 24 deltagare, intressanta föredrag

• Amatörastronomen Nils-Erik Olsson berättar om Observatoriets och astronomins historia.
  • Se https://www.expressen.se/nyheter/i-natt-kan-du-se-fuglesang/ Ordföranden i Vänföreningen till Fuglesang Space Center Peder Jonson berättar om arbetet för att skapa ett Space Center i Stockholm, rymdupptäkternas betydelse för oss på jorden, mm.

Frågor om aktiviteter: owe.wetterberg@gmail.com – Anmäl Er i god tid, och tag gärna med en vän eller bekant så att fler upptäcker vår förening. Aktiviteterna sker i samarbete med studieförbundet Sensus.