Program vintern – våren 2020

Frågor om aktiviteter: owe.wetterberg@gmail.com – Anmäl Er i god tid, och tag gärna med en vän eller bekant så att fler upptäcker vår förening. Välkomna! Aktiviteterna sker i samarbete med studieförbundet Sensus

Torsdag 2 april kl. 17 Spökslottet med konstsamling – vårens topperbjudande INSTÄLLT PGA CORONAINBETALADE AVGIFTER ÅTERBETALAS – VI ÅTERKOMMER OM NYTT DATUM Samma sak gäller med VISNING AV MUSIKALISKA AKADEMIEN 14 FEBRUARI

Men välkommen till En vårpromenad på Blasieholmen! – onsdag 6 maj kl 18

Stockholmshistorikern Johan Haage berättar om Blasieholmen, en gammal ö som en gång skildes från Norrmalm genom Näckströmmen. På 1600-talet byggdes en rad påkostade palats här. Bara det Bååtska återstår men Blasieholmen har ändå ansetts som en förnäm stadsdel med stora våningar. Hamnverksamhet finns här sedan många hundra år. Den yttre delen med tullhuset från 1876 är den sista något så när bevarade hamnmiljön i innerstaden. På 1960-talet hotades holmen av en sexfilig motorled och för några år sedan av Nobelbyggnaden med en volym och utformning lika främmande för trakten som en motorled. Ulf Johannisson ger inside-glimtar om hur det gick till när hembygdsrörelsen m fl stoppande Nobelbygget.

Tid: Onsdagen den 6 maj kl 18.00. Samling: Vid Molins fontän mitt i Kungsträdgården. Anmälan till ulfjohannisson1@gmail.com Avgift betalas på plats, medlemmar 80 kr, icke-medlemmar 100 kr.

Tidigare aktiviteter i år

Torsdag 13 februari Seminarium: Vår röst i het debatt om byggandet i innerstaden – lockade 34 deltagare, stort engagemang och fortsättning följer

Presentation av hur det byggs mm och borde byggas m h t vår kulturmiljö. Diskussion. Seminarieledare Ulf Johannisson

Se filmen som visades i början av seminariet http://ulfjohannisson.se/stadsbyggnadsblogg/ Stockholm kan byggas vackert i kolumnen till höger, längst upp, klicka på symbolen för fullskärm längst t h.

• Film, bilder och analyser om stadsplanering, byggande, parker mm på Norrmalm och Östermalm de senaste 15 åren – tyvärr med brister i hänsyn till kulturmiljö och skenande bostadsrättspriser.
  • Varför blev det så? Presentation inkl. kort resumé av arkitekt Ola Anderssons föreläsning om detta på mötet den 9 december. Och varför lyckades man så bra under andra perioder?
  • Presentation av vad som är på gång nu som vi kan ha synpunkter på. Vi diskuterar och prioriterar vad som är viktigt för att värna och utveckla trivsel och skönhet i vår hembygd.

Tisdag 3 mars kl. 18 Visning av Observatoriet – lockade 24 deltagare, intressanta föredrag

• Amatörastronomen Nils-Erik Olsson berättar om Observatoriets och astronomins historia.
    Se https://www.expressen.se/nyheter/i-natt-kan-du-se-fuglesang/
  • Ordföranden i Vänföreningen till Fuglesang Space Center Peder Jonson berättar om arbetet för att skapa ett Space Center i Stockholm, rymdupptäkternas betydelse för oss på jorden, mm.
  • Vi får titta på himlavalvet i nya superkikaren! – med reservation för att det kan bli mulet
  • Vi har fokus på både gamla och framtida minnen i staden!

Aktiviteten är gratis men vi tar gärna emot frivilliga bidrag till PG 4901522-5.

Söndag 15 mars kl. 16 Årsmöte

Det bjuds på kaffe/te och bullar/vetebröd. Efter ett kort möte med formaliteter berättar teatervetare Henrik Scheutz om Vasateatern, om legender som Albert Ranft, Anna Norrie, Gösta Ekman och Karl Gerhard.  Plats: Birkagården, Karlbergsvägen 86 B.

Inställd aktivitet

Spökslottet sett ifrån Drottninggatan

Visning av Schefflerska Palatset från ca år 1700, sedan 1830-talet också känt som Spökslottet. Här finns Stockholms Universitets fina konstsamling.  Inhemskt och utländskt måleri från 15-1800-tal med verk av bl a Alexander Roslin, Elias Martin och Pieter Bruegel samt glaskonst från Orrefors. Ca 1,5 timme.
Adress Drottninggatan 116 i Stockholm.