Program vintern – våren anno 2020

Våra aktiviteter i höstas blev välbesökta och uppskattade och vi siktar på att erbjuda intressanta aktiviteter i fortsättningen. Stadsmiljön både förbättras och försämras, tyvärr alldeles för mycket av det senare. Ju fler vi blir desto starkare blir vår röst för god stadsmiljö. Har Du idéer eller vill hjälpa till, kontakta oss! info@kyo.se

Torsdag 13 februari Seminarium: Vår röst i het debatt om byggandet i innerstaden

Presentation av hur det byggs mm och borde byggas m h t vår kulturmiljö. Diskussion.

• Film, bilder och analyser om stadsplanering, byggande, parker mm på Norrmalm och Östermalm de senaste 15 åren – tyvärr med brister i hänsyn till kulturmiljö och skenande bostadsrättspriser.
  • Varför blev det så? Presentation inkl. kort resumé av arkitekt Ola Anderssons föreläsning om detta på mötet den 9 december. Och varför lyckades man så bra under andra perioder?
  • Presentation av vad som är på gång nu som vi kan ha synpunkter på. Vi diskuterar och prioriterar vad som är viktigt för att värna och utveckla trivsel och skönhet i vår hembygd.

Seminarieledare Ulf Johannisson. I samarbete med studieförbundet Sensus. 13 februari kl. 18 och från 17.30 kaffe och macka. Plats: Birkagården, Karlbergsvägen 86 B. Buss 72 från Odenplan tar 9 minuter. Anmälan genom att skicka avgift till PG 490 15 22–5. 70 kr för medlemmar i en hembygdsförening, 100 kr för icke medlemmar. OBS! Skriv namn och ’seminarium’!
Vill du bli medlem 2020? Sätt in 150 kr sätts in på PG 490 15 22–5. Skriv namn och medlem 2020! Du kan också betala på plats.

Tisdag 3 mars kl. 18 Visning av Observatoriet

• Amatörastronomen Nils-Erik Olsson berättar om Observatoriets och astronomins historia.
    Se https://www.expressen.se/nyheter/i-natt-kan-du-se-fuglesang/
  • Ordföranden i Vänföreningen till Fuglesang Space Center Peder Jonson berättar om arbetet för att skapa ett Space Center i Stockholm, rymdupptäkternas betydelse för oss på jorden, mm. Mikael Ingemyr berättar om Astronomisk Ungdoms insatser. Båda har Observatoriet som bas.
  • Vi får titta på himlavalvet i nya superkikaren!
  • Vi har fokus på både gamla och framtida minnen i staden!

I samarbete med studieförbundet Sensus.
Anmälan genom betalning av avgift till PG 490 15 22–5. Medlemmar i en hembygdsförening 50 kr, icke medlemmar 80 kr. OBS ange namn och ’Obs’

Söndag 15 mars kl. 16 Årsmöte

Det bjuds på kaffe/te och bullar/vetebröd. Efter ett kort möte med formaliteter berättar teatervetare Henrik Scheutz om Vasateatern, om legender som Albert Ranft, Anna Norrie, Gösta Ekman och Karl Gerhard. Motioner skall vara oss tillhanda senast den 25/2. Skickas till norrmalmhembygd@gmail.com eller Henrik Scheutz, Björnsonsg. 317, 168 47  Bromma.  Plats: Birkagården, Karlbergsvägen 86 B.

Torsdag 2 april kl. 17 Spökslottet med konstsamling

Visning av Schefflerska Palatset från ca år 1700 med den fina konstsamlingen.  Inhemskt och utländskt måleri från 15- 1800-tal, samt glaskonst från Orrefors. I samlingen finns verk av bl a Roslin, Elias Martin och Pieter Bruegel.  Ca 1,5 timme.
Anmälan genom betalning av avgift till PG 490 15 22–5. Medlemmar i en hembygdsförening 170 kr, icke medlemmar 200 kr. OBS ange namn! Lista med för- och efternamn krävs av arrangören. Visningskostnaden är hög p g a av behov av personal för säkerheten kring den dyrbara samlingen.
I samarbete med studieförbundet Sensus.

Tisdag 14 april kl 14 KglMusikaliska Akademien

Vi får förutom den vackra konsertsalen i den praktfulla byggnaden från 1878 se en del tjusiga rum och salar med porträtt av stora stjärnor som Jenny Lind och Christina Nilsson. Numera är det Länsmusiken i Stockholm som driver denna, Sveriges äldsta konsertscen med  Blåsarsymfo nikerna.  Plats: Nybrokajen 11. Anmälan genom betalning av avgift till PG 490 15 22-5. Medlemmar 50 kr  (icke medlemmar 80 kr). NB: ange namn och ’KMA’.

Onsdag 6 maj kl 17.30 Vandring på Blasieholmen

Stockholmshistoriker Johan Haage berättar om Blasieholmen som en gång skildes från Norrmalm genom Näckströmmen. Länge var Blasieholmen en förnäm del av staden med påkostade hus och stora våningar. Samtidigt fanns hamnverksamhet längs kajerna, och den nordöstra delen med tullhuset från 1876 är den sista något så när bevarade hamnmiljön i innerstaden. Samling: I hörnet Kungsträdgårdsgatan och Södra Blasieholmshamnen. Anmälan genom betalning av avgift till PG 490 15 22-5. Medlemmar 50 kr (icke-medlemmar 80 kr).

Anmäl Er helst i god tid, och tag gärna med en vän eller bekant så att fler upptäcker vår förening. Välkomna!

Frågor om evenemang: henrik.scheutz@yahoo.se telefon: 0703-41 98 12 och ulfjohannisson1@gmail.com telefon 0703 96 16 77.

Välkomna!

Glöm inte att anmäla Er i god tid, och tag gärna med en vän eller bekant så att fler upptäcker vår fina och viktiga förening.