Visning av Gusav Vasa Kyrka

Den 15 februari gästade Hembygdsföreningen Gustav Vasa Kyrka. Vi var drygt 20 besökande medlemmar och guidades av Urban Rystedt, som under visningen gjorde en genomgång av kyrkans historia med generösa utvikningar till bl.a. franska revolutionen och Axel von Fersen.

Kyrkan uppfördes 1902 till 1906 i ny-barockstil. Koret kom ursprungligen från Uppsala Domkyrka. En smakfull renovering gjordes 2016-2017. Rystedt beskrev ingående statyetterna runt koret (se bilderna) med de symbolvärden de representerade. Vi besökte även columbariet i källarplanet.

Renoveringen av Gustav Vasa kyrka har gjort den till en skönhetsupplevelse väl värd ett besök. Kyrkan är öppen måndag till torsdag 11-18 och fredag till söndag 11-15.