Skönhet på Torsgatan

Den 11 oktober visade Castellum sina kontorslokaler för hembygdsföreningen i den vackra gasverksbyggnaden på Torsgatan 22-30.

Jugend-stilens skönhet

Restaureringen av de nedgångna lokalerna hade gjorts i modern tappning med mycket vitt. (Det som gäller för kontor idag. Hembygdsföreningen ser gärna varma färger och träfärger på panelerna.) Byggnaden var ursprungligen ett s. k. allkonstverk med jugend som genomgående stil, både utvändigt och invändigt. Det finns säkert gamla bilder på hur interiören såg ut.

Jönsson-ligan

Att den första filmen i serien ”Jönssonligan” spelades in i lokalerna har lämnat tydliga spår:

Praktfullt Direktörsrum

Överingenjören för Gasverket satt i ett magnifikt rum med Frans Jäger-kassaskåp. Han hade egen toalett helt i stil med rummet. Här framgår på ett utmärkt sätt att väggarna inte var vita, utan tapeterna liksom även övrig interiör var genomgående i fin jugend.

Restaurang på Torsgatan 22?

Restaurangen med den makalösa entrén nedan väntar fortfarande på en restauratör. Här är några bilder från ett tidigare besök. Underbara lokaler!