Aktivitet: Kungliga nationalstadsparken – en unik mix av natur och kultur!

Norrmalms Hembygdsförening bjuder in till presentation

Henrik Waldenström berättar om värden och hot i ett kungligt landskap runt knuten i Kungliga nationalstadsparken

Den är huvudstadens gröna oas, från Solna och Ulriksdal i norr till Djurgården och Fjäderholmarna i söder. Här finns vackra byggnader, gammelskog, öppna marker och stränder. Henrik som var initiativtagare kommer att berätta om hur tre kungliga parker – Djurgården-Haga-Ulriksdal med omgivningar blev Ekopark och sedan världens första nationalstadspark, invigd 1995.  Nationalstadsparken är sedan 2017 också klassad som ett riksintresse för friluftsliv av Naturvårdsverket. Ändå hopar sig hoten mot detta unika landskap.

Henrik Waldenström framför sin forna arbetsplats, Världsnaturfondens kontor i Ulriksdals Slott.
Missa inte detta spännande föredrag till vackra bilder!

Tid och plats: 16 november kl. 16-18 i Birkagården Karlbergsvägen 86B. Ta Buss 72 15.31 eller Buss 53 15.37 mot Karolinska från Odenplan till hpl Norra Stationsgatan på Karlbergsvägen, gå 80 m i bussens färdriktning. Det hela tar 10 min.

Avgift 150 kr men bara 100 kr om du har betalat medlemsavgift i föreningen för 2023 eller om du nu betalar medlemsavgift 150 kr för 2024 och därmed också får medlemspris för aktiviteter hela 2024.

Betala via PG 4901522-5Ange namn och maila kassör Margita Jacobsson margita@pharmaxy.se Du kan också betala med Swish 1235297502

Hjärtligt välkommen!
Ulf Johannisson, ordförande i Norrmalms hembygdsförening

Se mer om oss https://www.norrmalmshembygdsforening.se