Norrmalms hembygdsförening ger starkt kritiskt svar på Stadens förslag till Program för City

Förslaget värnar inte den gamla stenstadens arkitektur. I samrådshandlingens vägledningar för det moderna city framhålls Sergels torg och Hötorgscity som värdekärnor i riksintresset Stockholms innerstad med Djurgården. Men de värdekärnor i Klara som finns kvar och de som revs nämns inte, raderas ur historien. Men rivningen i Klara sågs snart som ett stort brott mot Stockholms karaktär och 1997 till beslutade man om riksintresset 1997.

Bevara unika värden

Vi i Norrmalms hembygdsförening ser överdäckningen vid Centralen som en unik möjlighet att återskapa en del av de värden som rivningarna innebar. Lena Steffners forskning visar att människor föredrar och mår bra av sådan arkitektur som den gamla stenstaden har. Vi föreslår att man skapar en stadsdel med stenstadens naturfärger och material, varierade former och dekorationer sammansatt till en harmonisk helhet i avmätt skala och kvarter med kringbyggda gröna gårdar. Vi har fått hjälp av en arkitekt med att utforma ett sådant alternativ https://www.norrmalmshembygdsforening.se/2021/10/29/forslag-bygg-centralstaden-i-harmoni-med-gamla-klara/ Det innehåller ett stort inslag av bostäder. Det vinnande förslaget i arkitekttävlingen om Centralstaden är otydligt om bostäder och bilderna visar den numera vanliga gråbruna och avskalade arkitekturen. Hur högt det blir vill man inte uppge, trots att Program för City säger att den sammanhållna byggnadshöjden från den klassiska stenstaden är ett värde bärande karaktärsdrag som ska tillvaratas.

Program för City innehåller uppenbarligen inte några krav som ger arkitektur i harmoni med stenstaden inklusive det Klara som revs. Vi invänder starkt mot detta.
Läs vår skrivelse här 220126 Norrm Hf svar ProgramForCity